Člověk musí být přesvědčen o tom, co dělá, a mít do toho chuť

Jste krkonošský rodák? Krkonošský rodák nejsem, pocházím z Lužné u Rakovníka. Pracoval jsem na šachtách v Tušimicích, Kadani a Příbrami. I přesto, že jsem měl dobrou práci, rozhodli jsme se se ženou, hlavně kvůli nezdravému ovzduší, že se odstěhujeme. Naše dcera Lenka ráda a velmi dobře lyžovala, proto jsme zvolili Krkonoše, konkrétně Vrchlabí. Bylo tu sportovní gymnázium, tréninkové i vrcholové středisko. Dvanáct let jste byl ředitelem špindlerovského skiareálu. Co tomu předcházelo? V roce 1979, kdy jsem do Vrchlabí přišel, právě vznikal v rámci tehdejšího ČSTV takzvaný investorsko-inženýrský závod. Až do roku 1990 jsem měl možnost podílet se na budování sportovních staveb ve Špindlerově Mlýně, především Skiareálu Svatý Petr. Samozřejmě že jsem inklinoval k lyžování, dělal jsem předsedu sjezdového úseku ve Vrchlabí. Zřejmě proto, že jsem byl úspěšný, byl jsem jmenován do funkce ředitele nejdříve střediska Skiareálu ve Svatém Petru a od roku 1996 pak ředitelem celého Skiareálu Špindlerův Mlýn. Napadá vás nějaká zásadní podmínka nebo předpoklad, které musí ředitel skiareálu splňovat, aby byl dobrým ředitelem? Především musí být přesvědčen o tom, co dělá, a mít do toho chuť! A také je důležité mít kolem sebe tým zapálených nadšenců. Nyní jste majitelem Skiareálu Kněžický vrch.  Co bylo pro vás hlavním motivem provozovat vlastní skiareál? Byl jsem už dávno přesvědčen, že tyto louky jsou k tomu přímo předurčeny. Původně byla tady dole orná půda a zbytek louky. Státní statek Lánov se rozpadl, pozemky získali restituenti. S inženýrem Imlaufem jsme se domluvili, že bychom tu mohli postavit vlek. Vše se povedlo a mohl se postavit první, 900 metrů dlouhý vlek. Později přibyla i lanovka a v roce 2015 postavil Jan Imlauf ještě jednu. Dnes jsou tu tedy dvě lanovky a dva vleky. Sjezdovky nejsou příliš náročné, máme tu ideální rodinný areál. Dnešní době vládne administrativa. Jaká opatření a povolení jsou k tomu potřeba? Nemyslím si, že by to bylo tak hrozné. Nejsložitější je provoz lanovek. Já sám mám k nim velikou úctu a respekt. Je to v podstatě doprava na laně. Přijede sem spousta lidí, ale nikdo z nich si provozní řád nepřečte (ačkoli tu samozřejmě visí). A přitom si představte, že v některých místech jsou ti lidé až 15 metrů nad zemí.  Je to nebezpečný provoz, který samozřejmě podléhá určitým zákonům. Nejpodstatnější je zákon o drahách. Obsluha musí každoročně projít školením, tréninkem. Administrativa je ale tomu adekvátní. Proto, aby byla sjezdovka návštěvníky vyhledávaná, je třeba pracovat na stále nových věcech. Jak lze ještě sjezdovky zatraktivnit? Tak jako ve všem, tak i zde je žádoucí zavádět stále nové dopravní technologie. V každém státě je to ale jinak. Například v Americe ještě donedávna jezdila v lyžařských střediscích dvousedačka s dřevěnými sedáky i opěrkami! Dokážete si asi představit, jak na ně sníh namrzá! Ale to jsem trochu odbočil. Trendem jsou moderní vícesedačkové lanovky se zábranami, aby malé děti nepropadly. A protože jsou lyžaři v podstatě líní, je dobré zajistit dostupnost až k dopravním zařízením. Důležitá je i vybavenost – půjčovny lyžařské výstroje, lyží a snowboardů. Pro mnoho návštěvníku je mnohem jednodušší a finančně výhodnější si toto vše půjčit. Nezbytné je dnes i zázemí, kam se lze schovat v případě nepříznivého počasí, ohřát se a občerstvit. Co se dá ještě vylepšit na Kněžickém vrchu? Tak toho je ještě hodně! Vše je ale o penězích. Kdo si myslí, že provozování skiareálu je zlatý důl, velmi se mýlí. Letos jsme pořídili přibližovací pás, který zcela změnil způsob nastupování na lanovku. Otevře se branka, nastoupíte na rozjezdový pás, který vás rychlostí jeden metr za sekundu přepraví k sedačce a ta si vás sama sebere. To je asi největší novinka letošní sezóny, která stála asi dva miliony. Jsem tomu ale velmi rád, protože právě nástupiště určují kapacitu dopravních zařízení. Potřebovali bychom ještě nové sněžné vozidlo. Kolik lyžařů za hodinu je dnešní moderní lanovka schopna odbavit? Zatímco šestisedačka je schopna přepravit tři tisíce lidí za hodinu, kabinkové lanovky až čtyři tisíce za hodinu. Je kapacita vašich lanovek dostačující? V tomto čase určitě. Přijdou ale jarní prázdniny a fronty se tvořit budou. My nemáme dopolední jízdenky, ale čtyřhodinové. Dobu lyžování si může každý libovolně vybrat, nemusí všichni nutně vstávat, aby už v 9 hodin byli na svahu. Loňská sezóna nám potvrdila, že je to tak nejvýhodnější. Máte přehled o tom, jaké je přibližně procento zahraničních návštěvníků na vašich sjezdovkách? Náš skiareál má tu nevýhodu, že je závislý na příchozích. Ve Vrchlabí není příliš velká ubytovací kapacita a někteří se tu ubytují jen proto, že nesehnali ubytování ve Špindlu. Máme ale samozřejmě i své stálé oblíbence, kteří k nám jezdí už mnoho let. Z cizinců k nám jezdí nejvíce Poláci. Odhaduji tak 8 až 10 procent. Co kromě sněhových podmínek ovlivňuje návštěvnost sjezdovek? Počasí. To je největší fenomén pro naši branži. Jak náročné je zasněžit sjezdovky, když nepadá sníh? Zasněžuji od roku 1991. Dříve jsme zasněžovali jen ta nejexponovanější místa. V dnešní době se zasněžuje všude, a kdyby nebyl technický sníh, tak se téměř nebude jezdit. Zasněžujeme pomocí tyčí, což je ekonomičtější než zasněžování vrtulovými děly. Na Kněžickém vrchu máme šest tyčí a čtyři kanóny. V dobrých podmínkách jsme schopni naše sjezdovky zasněžit za tři až čtyři dny. Předpokládám, že zasněžujete, jen když mrzne. Existují ale i technologie, které umožňují zasněžování i v plusových teplotách. Proč jsou zatím jen tak málo využívané? Kvůli ceně. Jsou velmi energeticky a ekonomicky náročné. Sám jsem na Monínci byl, bavili jsme se i o zasněžování. Je to zařízení za 50 milionů. Je otázka, zda se to vyplatí. Ale co mám povědomí, ve světě se používá velmi málo. Poprvé ho instalovali na Pitztalu, což je ledovec, kde na exponovaném místě odtává sníh. Mnoho areálů má po loňském suchém roce velké problémy s vodou. Platí i pro vás, že je voda nad zlato? Odkud berete vodu? Vodu bereme z nedalekého rybníka a z Labe. Kolik lidí zaměstnáváte v zimě, kolik v létě? Včetně mé dcery Lenky je to 12 zaměstnanců. Sebe nepočítám. Sezónní (zimní) zaměstnance máte stálé, nebo se každým rokem mění? U mě se obměňuje asi 10 procent zaměstnanců. Jedna parta mých kluků má pilu, druhá jsou klempíři a třetí bagristé. Dva jsou noví. Mám zájem na tom, aby lanovku obsluhovali stálí zaměstnanci, právě kvůli bezpečnosti. Co vlastně dělá provozovatel skiareálu v létě? Vloni jsme instalovali přibližovací pás. Ono se to nezdá, ale znamená to spoustu úprav (bagrování, betonování, …). Také jsem na Medvědíně přestavoval Zubra (občerstvení) – předělávali jsme záchody, šatny, rozšířili prostory. Co bývá nejčastější příčinou úrazů na sjezdovkách? Za ta léta, co se v lyžování pohybuji, se sjezdovky diametrálně změnily. Hlavně se rozšířily, což je pro bezpečnost lyžařů nesmírně důležité. Dříve to byly jen takové úzké cesty, které se sjížděly.  Dále je důležité, aby napojování sjezdovek bylo pod správným a bezpečným úhlem, a tím se předešlo kolizním místům. Sjezdovky, které nejsou závodní, by měly být co nejrovnější, bez příčných sklonů. Někteří ochránci přírody bojují proti vzniku nových sjezdovek. Jaký je váš pohled na tuto problematiku? Jako malý kluk jsem se svým dědou trávil hodně času v lese. Mám přírodu rád. Myslím, že mám povědomí, co by se mělo a nemělo. Někdy ale o takových věcech rozhodují lidé, kteří o tom nemají „ani páru“.  V některých případech je jejich rozhodnutí přehnané a nelogické. Chápu, že nemůže být sjezdovka kdekoli, třeba v chráněné krajinné oblasti nebo v místech, kde se vyskytují vzácné druhy živočichů. Chtělo by to ale pragmatický přístup a snažit se pochopit i druhou stranu. Jste členem týmu, který se zabývá studií kryté sjezdovky v Praze. V jaké fázi se dnes tento projekt nachází? To je už dlouhodobá záležitost. Jedna z lokalit, která připadala v úvahu, je vedle dálnice, kde se odbočuje na Mirošovice. Nejsou ale peníze, tak se tam nic neděje. Druhá lokalita, o které se uvažuje, je směrem na Radonín. Podle mého soukromého názoru je to ale nesmysl. Pod tím průsekem je trať a silnice. Bylo by to velmi nákladné. A v jaké fázi je projekt? Technologicky je to zvládnuté, ale znovu je to o penězích, chybí investor. Kompletně by se jednalo o 700 milionů až miliardu. I když je to životaschopný projekt, nevěřím, že na to peníze někdy budou. Co říkáte na lyžování v klimatizovaných halách? Osobně jsem se byl podívat asi v deseti halách. Některé jsou pěkné, jiné horší. Například v Dortmundu, kterou dělal Marc Girardelli. Ta se mi nelíbila, velmi se vymykala: byla nízká a nelyžovalo se na sněhu, ale na rozemletém ledu. Dále jsem byl například u Drážďan, v Hamburku, a dokonce i v Litvě (ta byla relativně dobrá, nejmodernější, je stará asi čtyři roky). Nejlepší hala, kterou jsem viděl, byla u Düsseldorfu. Jste patriot věrný krkonošským sjezdovkám, nebo si jezdíte zalyžovat i do zahraničí? Jezdím i do zahraničí, a to cíleně, abych něco okoukal. Rád jsem jezdíval do tyrolských středisek. Získal jsem tam spoustu kamarádů. Je některá ze sjezdovek vaší srdeční záležitostí? Byla by to červená ve Špindlu, ale musela by se upravit. A potom černá na Medvědíně. Gabriela Jakoubková redakce@trutnovinky.cz foto: archiv Miloslava Kebrleho

Trutnovinky na našem serveru

Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek

Nahoru

Kalendář akcí

« 2019 »
« květen »
  Po Út St Čt So Ne
18     1 U KRKONOŠSKÉHO... (Akce třetích stran)
1. 05. 2019, 00:00 - 31. 05. 2019, 00:00
DÍLNIČKY PRO DĚTI (Akce třetích stran)
1. 05. 2019, 00:00 - 31. 05. 2019, 00:00
NABÍDKA... (Akce třetích stran)
1. 05. 2019, 00:00 - 31. 05. 2019, 00:00
2 ÍRÁN, POTOMEK... (Akce třetích stran)
2. 05. 2019, 17:00 - 2. 05. 2019, 23:59
3 4 ONDŘEJ PAVELKA:... (Akce třetích stran)
4. 05. 2019, 00:00 - 30. 06. 2019, 00:00
DEN V LESE (Akce třetích stran)
4. 05. 2019, 13:00 - 4. 05. 2019, 23:59
5
19 6 7 POVÍDÁLCI (Akce třetích stran)
7. 05. 2019, 09:00 - 7. 05. 2019, 23:59
SLAVNOSTNÍ... (Akce třetích stran)
7. 05. 2019, 15:00 - 7. 05. 2019, 23:59
8 9 BESEDA S HEREČKOU... (Akce třetích stran)
9. 05. 2019, 16:00 - 9. 05. 2019, 23:59
10 THE RITE OF SPRING (Akce třetích stran)
10. 05. 2019, 00:00 - 10. 05. 2019, 00:00
TRUTNOVSKÝ... (Akce třetích stran)
10. 05. 2019, 12:30 - 10. 05. 2019, 23:59
SLAMĚNÉ OŠATKY (Akce třetích stran)
10. 05. 2019, 16:00 - 10. 05. 2019, 23:59
11 PLETENÍ KOŠŮ Z... (Akce třetích stran)
11. 05. 2019, 00:00 - 11. 05. 2019, 23:59
NOTA BENE (Akce třetích stran)
11. 05. 2019, 15:00 - 11. 05. 2019, 23:59
12
20 13 KNÍŽKY PRO MALÉ... (Akce třetích stran)
13. 05. 2019, 09:00 - 13. 05. 2019, 23:59
LISTOVÁNÍ - MŮJ... (Akce třetích stran)
13. 05. 2019, 20:30 - 13. 05. 2019, 23:59
14 POLITIKA, KTERÁ... (Akce třetích stran)
14. 05. 2019, 17:00 - 14. 05. 2019, 23:59
15 SENIOŘI A „ŠMEJDI“ (Akce třetích stran)
15. 05. 2019, 10:00 - 15. 05. 2019, 23:59
16 JIŘÍ GRUS: ATELIÉR (Akce třetích stran)
16. 05. 2019, 00:00 - 20. 06. 2019, 00:00
MALOVÁNÍ NA HEDVÁBÍ (Akce třetích stran)
16. 05. 2019, 16:00 - 16. 05. 2019, 23:59
ŽENY VE VÁLCE... (Akce třetích stran)
16. 05. 2019, 17:00 - 16. 05. 2019, 23:59
17 TRUTNOVSKÝ DEN... (Akce třetích stran)
17. 05. 2019, 00:00 - 17. 05. 2019, 23:59
THRILLER FIGAROVA... (Akce třetích stran)
17. 05. 2019, 00:00 - 17. 05. 2019, 00:00
18 PO STOPÁCH... (Akce třetích stran)
18. 05. 2019, 00:00 - 18. 05. 2019, 00:00
KOVOVÉ ŠPERKY (Akce třetích stran)
18. 05. 2019, 10:00 - 18. 05. 2019, 23:59
SRAZ VOJENSKÉ... (Akce třetích stran)
18. 05. 2019, 10:00 - 18. 05. 2019, 18:00
TOČENÍ NA... (Akce třetích stran)
18. 05. 2019, 14:00 - 18. 05. 2019, 23:59
19 STUŽKOVÁ VÝŠIVKA (Akce třetích stran)
19. 05. 2019, 10:00 - 19. 05. 2019, 23:59
21 20 21 TAM POD TĚMI... (Akce třetích stran)
21. 05. 2019, 18:00 - 21. 05. 2019, 23:59
22 CHOREA CORCONTICA... (Akce třetích stran)
22. 05. 2019, 19:00 - 22. 05. 2019, 23:59
23 DRÁČEK (Akce třetích stran)
23. 05. 2019, 16:00 - 23. 05. 2019, 23:59
MEČ JAKO PRŮVODCE... (Akce třetích stran)
23. 05. 2019, 17:00 - 23. 05. 2019, 23:59
LISTOVÁNÍ -... (Akce třetích stran)
23. 05. 2019, 19:00 - 23. 05. 2019, 23:59
24 NOC KOSTELŮ V... (Akce třetích stran)
24. 05. 2019, 00:00 - 24. 05. 2019, 23:59
PROMENÁDNÍ... (Akce třetích stran)
24. 05. 2019, 00:00 - 24. 05. 2019, 00:00
PÍSNĚ NA CESTY... (Akce třetích stran)
24. 05. 2019, 18:00 - 24. 05. 2019, 23:59
25 9. ROČNÍK... (Akce třetích stran)
25. 05. 2019, 00:00 - 25. 05. 2019, 23:59
TRUTNOVSKÉ... (Akce třetích stran)
25. 05. 2019, 10:00 - 25. 05. 2019, 22:00
Michal David OPEN... (Akce třetích stran)
25. 05. 2019, 19:00 - 25. 05. 2019, 23:59
26
22 27 28 JARNÍ KONCERT ZUŠ (Akce třetích stran)
28. 05. 2019, 17:30 - 28. 05. 2019, 23:59
29 CIRK-UFF 2019 (Akce třetích stran)
29. 05. 2019, 00:00 - 2. 06. 2019, 00:00
POMOZTE DĚTEM (Akce třetích stran)
29. 05. 2019, 16:00 - 29. 05. 2019, 23:59
30 ŽENY VE VÁLCE... (Akce třetích stran)
30. 05. 2019, 17:00 - 30. 05. 2019, 23:59
31 ZUŠ OPEN 2019 (Akce třetích stran)
31. 05. 2019, 14:00 - 31. 05. 2019, 23:59
   

banner-v1.giffacebook.jpginstagram.jpg

Počasí Trutnov
 

volby-2019.gif