Letadlo pohladím a poděkuji mu, že byl let bezpečný a bez problémů, říká pilot

Když pomineme vysněná klukovská povolání, jako jsou kominík, popelář či řidič, patří mezi ně i pilot. Chtěl jste jim jako kluk být? Chtěl jsem být prezidentem, Karlem Gottem a asi také kosmonautem. Pilot v této řadě, pokud si vzpomínám, zastoupen nebyl. Kde lze tedy najít začátky vašeho zájmu? Kdo vás nasměroval? K letadlům jsem se dostal díky dědovi z tátovy strany. Bohužel brzy umřel, bylo mi sedm let. Do té doby jsme spolu nejdříve pouštěli draky, pak pro mě vyrobil model letadla TU 154. Vzpomínám si, že jsem z toho byl úplně unešený. Vůbec jsem ale netušil, že to bude mít nějaký vliv pro moje budoucí rozhodnutí stát se pilotem. To se poprvé začalo rýsovat v páté třídě základní školy, kde jsme měli letecký kroužek. V té době jsem měl ale řadu dalších koníčků, jako například sport nebo muziku. Krystalizovat se to začalo v sedmnácti letech na gymnáziu, kdy jsem docházel do aeroklubu a začal jsem s plachtění na bezmotorových letadlech. Tehdy jsem si uvědomil, že by to mohlo být moje budoucí povolání. Jediná cesta, jak se k němu dostat, bylo přes vojáky. Neprošel jsem ale u první zdravotní prohlídky a byl jsem zklamaný, že ze mě pilot nebude. Touha ale byla veliká. Po roce jsem díky bylinkám zdravotní prohlídkou prošel a po gymnáziu jsem svoje kroky směřoval ke studiu na letecké škole. Jak na vaše zájmy reagovali rodiče? Moc se jim to nelíbilo, hlavně mamce. Po čtvrtém ročníku v roce 1989 přišla revoluce. Radikálně se změnily podmínky a na školu brali pouze dvanáct budoucích pilotů. Byl jsem mezi nimi. Kdy to bylo a kde jste školu absolvoval? Po přijímacích zkouškách jsem v roce 1990 nastoupil na Vysokou vojenskou leteckou školu Slovenského národního povstání v Košicích. Jakou měla úroveň? Myslím, že dobrou. Trutnovský gympl mě připravil tak dobře, že s matematikou a fyzikou jsem tam neměl žádné problémy a procházel jsem dobře. Na konci prvního ročníku jsme začali létat na letadlech Zlín 142. Přes zimu jsme se věnovali teorii a zbytek roku jsme létali. Předtím jste byl členem aeroklubu, to vám asi pomohlo, ne? Moc jsem toho předtím nenalétal.  ‎Létal jsem na větroních L-13 Blaník a krátce předtím, než jsem nastoupil na školu, mě nechali létat na sportovním letounu Zlínu 142.  Proč jste si vybral nadzvuková letadla? Na školu jsme už byli přijímaní jako nadzvukoví piloti. Z těch dvanácti přijatých nás skončilo osm jako stíhací piloti. Létali jsme postupně na letadlech L–29 Delfín, L–39 Albatros a několik z nás mělo možnost se proletět na MiG-21. Vaše sestra mi říkala, že jste v době studia zažil nějakou velkou tragédii. Co se stalo? Bohužel, je to pravda. Na vysoké škole na internátě jsme bydleli čtyři kamarádi na jednom pokoji. Už z nich žiji jenom já. Rok po vysoké škole se zabil první z nich v letadle Zlín Z-42, pak se v roce 1996 zabil můj nejlepší kamarád Luboš Šigut v Su–22 a třetím byl Petr Vašíček v letadle L-159 v roce 2001. V prvním případě šlo o leteckou chybu při akrobacii nad barákem, kde bydlel. Bohužel zahynul přímo před očima rodiny. Luboš se zabil při návratu z cvičení a Petr dělal testy kanonu a při akrobacii s celým vybavením nezvládl jeden manévr. Jak vás to zasáhlo? Nevzalo vám to motivaci k létání? Když jste stíhací pilot a je vám kolem dvaceti, máte pocit, že jste nesmrtelný. Také tam byl ten hloupý pocit, že jsme letecká elita a že to umírání k tomu patří. Já jsem pokračoval jako stíhací pilot do roku 1996. Měl jsem ale vztah, tak jsem si řekl, že ze své přítelkyně nechci udělat vdovu a přešel k vládní letce do Prahy. Měl jste někdy strach o život?  Dostal jste se do krizových situací? Strach je v letectví důležitý faktor. Pokud ho člověk nemá, tak se zabije. Musí se ale dobře zvládat. Do kritických situací se pilot stíhačky dostává často. Já jsem například o chlup minul vrtulník. Pilot na to ale nesmí pořád myslet, musí být však stále ve střehu. Dnešní stíhací letouny jsou však už velmi moderní, dobře technologicky i bezpečnostně vybavené, takže piloti se do příliš nebezpečných situací nedostávají. My jsme ještě létali na letadlech, která nebyla tak vybavená. Byl to takový letecký punk. Lze se na kritické situace připravit? Na létání je krásné to, že na spoustu věcí se dá připravit. Třeba i tak náročná věc, jako je létání ve skupině, je bezpečná, pokud se připraví do všech detailů. Existuje ale také řada nepředvídatelných faktorů, které nelze ovlivnit, jako jsou počasí, technická závada, selhání lidského faktoru a další. Pilot musí stále pracovat sám na sobě a zvyšovat výkonnost. Musel jste někdy nouzově přistát? Když jsem letěl s prezidentem Klausem na pohřeb papeže Jana Pavla II., nad hranicí Rakouska a Itálie na challengeru prasklo přední sklo. Protože jsem vezl prezidenta, je v tomto případě k dispozici záložní letadlo. Tak jsem Klausovi navrhl, že se otočíme a přistaneme v Praze, kde oni přestoupí na jiné letadlo. Prezidentovi se to nelíbilo, chtěl tu závadu vidět a když se ke sklu přiblížil, tak explodovalo a střepy se dostaly do motoru. V tu chvíli byl Klaus z kabiny pryč. Zahájili jsme nouzové klesání a přistáli jsme v Mnichově. Po chvíli přiletělo náhradní letadlo, delegace přestoupila a pokračovala do Itálie. Jaké pocity zažívá pilot při velkých rychlostech? Je to směs adrenalinu a obrovské euforie. Pilot musí mít ale trasu v hlavě. Nemá čas se v osmisetkilometrové rychlosti dívat do mapy nebo na navigaci. Co bylo potom, když jste skončil jako stíhací pilot? Po revoluci bylo málo pilotů pro dopravní letectvo. Využil jsem jednoho konkurzu, podal si žádost a přešel jsem k dopravce. Stále pod hlavičkou armády jsem začínal u malých letadel ve Kbelích a dopracoval jsem se až k airbusům, Z armády jsem odešel v roce 2009. Jaké jste dosáhl hodnosti? Skončil jsem jako podplukovník. Potom jste přešel k civilní dopravě, což bylo spojené s cestami do zahraničí. Když jsem byl ještě v armádě, vstupovala republika do NATO a byla to hektická doba. Tehdy jsem hodně létal s vojáky do Bruselu. V roce 1998 vládní letka spadla pod armádu, začal jsem létat pro vládu a mělo to najednou úplně jiný rozměr. Letadla měla větší dolet a zvětšoval se tak můj akční rádius. Létal jsme po všech kontinentech světa. Když jste přiletěl na nějaké místo v cizině, měl jste čas tam chvíli pobýt? Kde vás to nejvíce vzalo za srdce? Tvrdím, že mám druhý domov, a dokáži si představit, že bych tam žil, kdybych nemohl bydlet v Čechách, v Santiagu de Chile. Je tam hodně obyvatel evropského typu, kteří do Chile utekli v různých klíčových evropských etapách. Mají tedy podobnou náturu jako my. Kromě toho je tam úžasná příroda s krásnými horami Andami, kde je ideální plachtařské prostředí. A já jsem srdcem plachtař.   Prý jste také absolvoval lety například s papežem Benediktem XVI. Kdy to bylo a kam jste letěli? Tenkrát jsem létal na airbusu a byl šéfpilotem. Když naši republiku v roce 2009 navštívil papež Benedikt XVI., řídil jsem letadlo na jeho zpáteční cestě do Itálie. Měl jste možnost se s ním osobně setkat a mluvit s ním? Samozřejmě. Podávali jsme si ruce. Byl také v kokpitu a zajímaly ho věci okolo létání. Vtipné bylo, že týden před jeho návštěvou se řešilo, kdo a kde bude v letadle sedět. Papež místo bylo vepředu po směru letu a před ním nesměl nikdo sedět. Tak jsem oznámil, že jdu domů, protože jsem v pilotní kabině přímo před papežem. Brali to s humorem. To asi nebyla jediná osobnost, kterou jste vezl. Určitě nebyla. Vezl jsem někdejšího generálního tajemníka NATO George Robertsona, tehdejší české premiéry Klause a Zemana, s nimiž byla docela velká legrace. Zemana jsem měl rád, když byl ještě premiérem. Byl velmi inteligentní a vtipný. Dnes k němu jako prezidentovi mám velké výhrady, měl by užívat důchodu. Klaus byl podobný případ, rád na něj vzpomínám. Máte větší pocit zodpovědnosti, když s vámi letí takové osobnosti? Nemyslím na to. Jednou se měl Klaus ptal, zda si vážím toho, že ho vezu. Řekl jsem mu, že ani ne. Pro mě je důležité, abych dobře doletěl mohl jít pak na pivo a koukat se na hezké holky. Moje bezpečnost je jeho bezpečnost. Prezident Klaus měl občas tendenci ovlivňovat posádku, do něčeho ji tlačit, ale dal si říci a na zemi mi nic ve zlém nevracel. Máte nějaký rituál, než usednete do kokpitu letadla? Do kokpitu ne, ale mám rituál, když vystupuji. Letadlo vždycky pohladím a poděkuji mu, že byl let bezpečný a bez problémů. Co všechno musíte znát a ovládat, abyste mohl svou profesi spolehlivě vykonávat? Je třeba rozlišovat, zda jde o stíhací nebo dopravní piloty. U dopravního pilota je to v osmdesáti procentech o znalostech a ve dvaceti procentech o létání, u stíhacího je to obráceně. Předpokládám, že musíte být i jazykově vybaven. Umím dobře anglicky. I když jsem neměl nikdy rád ruštinu, tak ji ve své profesi teď hodně využívám, protože v současné době létám pro klienta z Ruska. Věnujete se výcviku budoucích pilotů? Protože jsem instruktor na letadlech, na nichž jsem létal, tak cvičím i piloty. Nyní dělám instruktora pro maďarské vojenské piloty a moc mě to baví. Máme velmi úzkou spolupráci při létání s airbusem ve vojenském prostředí. Existuje věková hranice dokdy může pilot létat? V civilním letectví do pětašedesáti let při plném zdraví. To je samozřejmě podmínka. V armádě byl limit pětapadesát let. Já osobně bych chtěl létat maximálně do šedesáti a pak už si lety jenom vybírat jako volný pilot. Čím se v současné době zabýváte? Už deset let létám pro jednoho ruského vlastníka letadla a dělám mu šéfa týmu. Máme firmu v Německu a ve Švýcarsku pobočku, kde jsem zaměstnán. Co vám povolání pilota dalo a co vám naopak vzalo? Dalo mi možnost poznat svět a díky tomu mám jiný pohled na různorodou kulturu, odlišnosti a zvyky ostatních národů. Stal jsem se také díky tomu tolerantní. Létání mi také dalo duchovní rozměr, získal jsem pokoru. Člověk může být nejlepším pilotem na celém světě, ale když nebude pokorný a mít trochu štěstí, tak to nevyjde. A co mi to vzalo? To je ta smutnější stránka této profese. Vzalo mi to po dvaceti letech partnerství. Byl jsem hodně orientovaný na kariéru, velmi cílevědomý a chtěl jsem dosáhnout vrcholu. Když jsem ho dosáhl, přišel velký smutek vítězů, kdy už jsem neměl čeho dosáhnout a všechno se začalo sypat. Odneslo to manželství, po dvaceti letech jsme se rozvedli. Po třech letech jsem ale našel znovu sám sebe a hodně do sebe v duchovním slova smysli investuji. Dalo mi to zase novou radost ze života. Jak časté jsou návraty do vašeho rodiště, do Trutnova? Když jsem měl rodinu, tak jsem byl bohužel tak vytížený, že těch návštěv bylo málo. Rodiče jsem fakt zanedbával. Teď, když mám více svého času a děti jsou už velké, je to lepší a do Trutnova jezdím jednou za měsíc či za dva. Jsou na vás rodiče pyšní, že jste pilot? Mamka určitě. Táta podle mě ještě více, ale on to nikdy nepřizná. KAREL VAŠÍČEK narozen 8. října 1971 v Trutnově vystudoval trutnovské gymnázium absolvoval Vysokou vojenskou leteckou školu v Košicích byl stíhacím pilotem v armádě dosáhl hodnosti podplukovníka je pilotem dopravních letadel je rozvedený, má syna (18) a dceru (22) žije v Praze Hynek Šnajdar hynek@trutnovinky.cz Foto: archiv Karla Vašíčka

Trutnovinky na našem serveru

Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek

Nahoru

Kalendář akcí

« 2019 »
« říjen »
  Po Út St Čt So Ne
40   1 NABÍDKA... (Akce třetích stran)
1. 10. 2019, 00:00 - 1. 10. 2019, 23:59
POVÍDÁLCI (Akce třetích stran)
1. 10. 2019, 09:00 - 1. 10. 2019, 23:59
IVO JAHELKA:... (Akce třetích stran)
1. 10. 2019, 17:00 - 1. 10. 2019, 23:59
2 PLAVECKÁ SOUTĚŽ MĚST (Akce třetích stran)
2. 10. 2019, 05:45 - 2. 10. 2019, 19:00
HC Trutnov - HC... (Akce třetích stran)
2. 10. 2019, 18:00 - 2. 10. 2019, 23:59
LISTOVÁNÍ V... (Akce třetích stran)
2. 10. 2019, 20:30 - 2. 10. 2019, 23:59
3 SUPERSPRINT SHOW (Akce třetích stran)
3. 10. 2019, 00:00 - 3. 10. 2019, 23:59
SOKOLSKÝ ODBOJ ZA... (Akce třetích stran)
3. 10. 2019, 17:00 - 3. 10. 2019, 23:59
4 TRUTNOVSKÝ PODZIM (Akce třetích stran)
4. 10. 2019, 00:00 - 6. 11. 2019, 00:00
ZÁKLADY ŠITÍ NA... (Akce třetích stran)
4. 10. 2019, 16:00 - 4. 10. 2019, 20:00
FUSING SKLA (Akce třetích stran)
4. 10. 2019, 16:30 - 4. 10. 2019, 23:59
PODZIMNÍ NOCOVÁNÍ (Akce třetích stran)
4. 10. 2019, 19:30 - 4. 10. 2019, 23:59
5 35. ROČNÍK VELKÉ... (Akce třetích stran)
5. 10. 2019, 00:00 - 6. 10. 2019, 00:00
DESKOHRANÍ (Akce třetích stran)
5. 10. 2019, 08:30 - 5. 10. 2019, 23:59
6 BATOSNĚNÍ (Akce třetích stran)
6. 10. 2019, 00:00 - 6. 10. 2019, 00:00
41 7 AKADEMIE TŘETÍHO... (Akce třetích stran)
7. 10. 2019, 00:00 - 7. 10. 2019, 00:00
GUATEMALA A BELIZE (Akce třetích stran)
7. 10. 2019, 00:00 - 7. 10. 2019, 00:00
8 9 VEČER LEGEND (Akce třetích stran)
9. 10. 2019, 00:00 - 9. 10. 2019, 00:00
10 HÁČKOVÁNÍ (Akce třetích stran)
10. 10. 2019, 16:00 - 10. 10. 2019, 23:59
ENKAUSTIKA (Akce třetích stran)
10. 10. 2019, 16:30 - 10. 10. 2019, 23:59
11 3x FARSKÝ (Akce třetích stran)
11. 10. 2019, 00:00 - 17. 11. 2019, 00:00
PREZENTACE... (Akce třetích stran)
11. 10. 2019, 00:00 - 12. 10. 2019, 00:00
12 PLAVEME PRSA (Akce třetích stran)
12. 10. 2019, 09:00 - 12. 10. 2019, 20:00
13 KOCOUR V BOTÁCH (Akce třetích stran)
13. 10. 2019, 00:00 - 13. 10. 2019, 00:00
42 14 KNÍŽKY PRO MALÉ... (Akce třetích stran)
14. 10. 2019, 09:00 - 14. 10. 2019, 11:00
BEST OF THE WORST... (Akce třetích stran)
14. 10. 2019, 19:00 - 14. 10. 2019, 23:00
15 16 17 MICHAL PAVLÍČEK (Akce třetích stran)
17. 10. 2019, 00:00 - 17. 10. 2019, 00:00
OSOBNOSTI DOBY... (Akce třetích stran)
17. 10. 2019, 17:00 - 17. 10. 2019, 23:59
OHROŽENÁ SEMÍNKA (Akce třetích stran)
17. 10. 2019, 18:00 - 17. 10. 2019, 23:59
18 KURZ ŠITÍ NA... (Akce třetích stran)
18. 10. 2019, 16:00 - 18. 10. 2019, 20:00
SÍŤOVÁNÍ (Akce třetích stran)
18. 10. 2019, 16:30 - 18. 10. 2019, 23:59
19 FIRE IN HEAVEN 6 (Akce třetích stran)
19. 10. 2019, 17:00 - 19. 10. 2019, 23:59
20 MIMOŇ (Akce třetích stran)
20. 10. 2019, 00:00 - 20. 10. 2019, 00:00
43 21 AKADEMIE TŘETÍHO... (Akce třetích stran)
21. 10. 2019, 00:00 - 21. 10. 2019, 00:00
22 PARCHANT V KLOBOUKU (Akce třetích stran)
22. 10. 2019, 00:00 - 22. 10. 2019, 23:59
23 24 SPAL JSEM S... (Akce třetích stran)
24. 10. 2019, 00:00 - 24. 10. 2019, 00:00
DRÁČEK (Akce třetích stran)
24. 10. 2019, 16:00 - 24. 10. 2019, 23:59
KERAMICKÉ LAMPY A... (Akce třetích stran)
24. 10. 2019, 16:30 - 24. 10. 2019, 23:59
PIRIPKURA (Akce třetích stran)
24. 10. 2019, 18:00 - 24. 10. 2019, 23:59
25 HISTORIE... (Akce třetích stran)
25. 10. 2019, 00:00 - 6. 01. 2020, 00:00
VÝSTAVA MODELŮ... (Akce třetích stran)
25. 10. 2019, 00:00 - 28. 10. 2019, 00:00
SLAVNOSTNÍ SETKÁNÍ (Akce třetích stran)
25. 10. 2019, 14:30 - 25. 10. 2019, 23:59
26 27 HC TRUTNOV -... (Akce třetích stran)
27. 10. 2019, 08:00 - 27. 10. 2019, 14:00
44 28 29 PODZIMNÍ VÝTVARNÝ... (Akce třetích stran)
29. 10. 2019, 00:00 - 30. 10. 2019, 00:00
LISTOVÁNÍ V... (Akce třetích stran)
29. 10. 2019, 19:00 - 29. 10. 2019, 23:59
30 31 VEČER DUCHŮ: Po... (Akce třetích stran)
31. 10. 2019, 00:00 - 31. 10. 2019, 23:59
JIŘÍ KOBR – JAKUB... (Akce třetích stran)
31. 10. 2019, 00:00 - 11. 01. 2020, 00:00
SLAMĚNÉ OŠATKY (Akce třetích stran)
31. 10. 2019, 16:00 - 31. 10. 2019, 23:59
KRKONOŠSKÁ... (Akce třetích stran)
31. 10. 2019, 17:00 - 31. 10. 2019, 23:59
10 MILIARD - CO... (Akce třetích stran)
31. 10. 2019, 18:00 - 31. 10. 2019, 23:59
     

banner-v1.giffacebook.jpginstagram.jpg

Počasí Trutnov
 

banner-app-f.jpg