Mým cílem je vytvářet podmínky, aby to děti a učitele ve škole bavilo, řekl ředitel

Jeho kmotry, kteří ho skropili sektem, byli nejen starosta města a bývalý ředitel této vzdělávací instituce Ivan Adamec, ale také samozřejmě současný ředitel Petr Horčička. Ten v souvislosti s oslavami narozenin poskytl Trutnovinkám rozhovor. Základní škola Komenského slaví šedesátiny. To už je poměrně úctyhodný věk. Jak to vnímáte vy, jako její současný ředitel? Každé výročí vnímám jako příležitost si něco připomenout. Zastavit se a ohlédnout za tím, co je už za námi. My jsme v podobné sestavě slavili už 50. a 55. výročí školy, takže je to pro mě po pěti letech další oslava, jejíž program budou ve velké míře ovlivňovat a tvořit děti. Ty šedesátiny vnímám jako určitý mezník, škole se stále daří a cítím respekt k mým předchůdcům, kteří ji dali dobrý základ a dostali ji i přes mnohdy nepříznivé okolnosti na úroveň, kterou má dnes. Kdy a za jakých okolností toto vzdělávací zařízení vzniklo? Kdo stál u jeho zrodu? Velký podíl na úspěšném rozjezdu školy před šedesáti lety má tehdejší ředitel Josef Špetla. Ten musel překonávat řadu překážek, které vznik školy provázejí. Už během prvního roku do ní chodilo 1000 žáků. Ti se třeba aktivně podíleli na dokončení hřiště, ti také nosili z domu knížky, které se pak staly součástí školní knihovny. Kolik ředitelů se v historii školy vystřídalo? Pět. První byl, jak už jsem uvedl, Josef Špetla. Ten skončil po dvaceti v roce 1979. Na jeho místě ho vystřídala Hana Řeháková, ta byla ve funkci do roku 1990. Pak na její místo nastoupil současný starosta města Ivan Adamec, ten kvůli jinému směřování odešel v roce 1999. Pak přišel Roman Hásek, který byl na tomto postu do roku 2011 a od toho roku jsem na tomto místě já. Ředitelem jsem osmým rokem. Proč jste se tohoto náročného úkolu ujal? To byla první otázka, která padla při konkurzu na místo ředitele školy. První důvod byl, že je to moje škola, do které jsem na devět let nastoupil jako učitel a pak jsem byl tři roky zástupcem ředitele. Tím, že jsem ji považoval za svoji, chtěl jsem navázat na to, co bylo přede mnou. Ten trend se mi zdál správný, byla to škola vedená moderně a pestře. Třetím důvodem bylo, že jsem měl zkušenost zástupce a chtěl jsem školu jako ředitel aktivně ovlivňovat. Je těžké řídit takový kolos? Po těch letech mi připadá nejtěžší najít tu hranici mezi důvěrou a kontrolou. Není v mých silách, i když se snažím, zkontrolovat úplně všechno. Musím a chci proto svým lidem věřit. Ta důvěra se ale musí vybudovat navzájem. Lidé ve škole musí věřit mně a já musím věřit jim. Obě strany ale musí pochopit, že občasná kontrola je nutná, aby šlo všechno tam, kam to má jít. Domnívám se, že lidé ve škole už po těch osmi letech zjistili, jak to myslím nebo, co od nich očekávám. Všichni zaměstnanci školy dělají svou práci s velkým nasazením a zajímá mě každý, kdo ve škole působí.   Škola se v průběhu let proměňovala. Co se v té dlouhé etapě dělo? Které změny byly nejvýznamnější? Osobně si nejvíce cením v tomto směru etapu od roku 1999. Do té doby to byla škola klasického typu, kde panoval zavedený systém. Díky rekonstrukci se budova hodně modernizovala a bylo do ní investováno hodně prostředků. Velkou rekonstrukcí prošla v roce 2003, kdy do ní bylo investováno 260 miliónu korun, což se na její modernizaci hodně pozitivně podepsalo. Areál školy se propojil, byl vybudován krček, který spojoval tělocvičny, dokončen byl i venkovní areál a nově byla postavena sportovní hala, protože naše škola je hodně sportovně zaměřená. Byly doby, kdy panovala populační exploze. Potom dětí ubývalo. Jak tomu bylo v tomto ohledu v průběhu let u vás? Kolik děti nyní do školy dochází? Když jsem nastoupil, měl jsem obavu, abychom se sem všichni vešli. Měl jsem nastavenou kapacitu číslem, které bylo historicky dané. Vybojoval jsem ale to, aby se nám kapacita trochu zvýšila, abych nemusel odmítat děti. Problém byl, že čím jsme školu více nafukovali, tak to bylo spíše omezující. Nebyla to úplně nejlepší cesta. Ukázalo se, že je dobré udržovat spíše kvalitu školy než lpět na kvantitě. Mnohem lépe se pracuje kantorům ve třídě, kde je menší počet dětí, na které je více času. V současné době dochází do školy přes 730 dětí, což je tak akorát. Dá se říci, jak se za ty roky proměnilo chování dětí? Možná to bude znít kacířsky, ale myslím, že máme docela hodné děti. Oproti našemu mládí dnešní děti paradoxně nevymýšlejí takové věci, jako my. Trávili jsme mnohem více času venku a podnikali všemožné lumpárny. Dnes děti tolik ven nechodí a řekl bych, že venkovní aktivity ani tak moc netáhnou. Snažíme se vést děti do přírody, ale ten zájem není zase tak velký. Našim cílem je vychovat z nich slušné lidi a mít podporu rodin. Dlouhodobě také bojujeme s tím, aby si děti vážily hodnot. V dnešní době mají spoustu věcí až příliš snadno, že si úplně neváží toho, kolik to stojí úsilí a práce. Byli bychom rádi, aby se to v jejich myslích změnilo. Měly by si zvyknout na pořádek, řád, respekt k autoritám. Kolik máte učitelů? Je jich dostatek? Kantorů je vždycky málo, zejména mužů. Máme tady pětačtyřicet učitelů, z nichž někteří jsou zároveň trenéry, vychovatelky, což jsou také specifické kantorské práce. Učitel může mít při výuce podporu pedagogického asistenta, což je dobré a přínosné. Nedostatek učitelského sboru hlavně u mužů je dán nedostatečnou výší mzdy. Sice se to trochu zlepšilo, ale mohlo by to být lepší. Kromě toho panuje mezi učiteli určitá nervozita kvůli věčným změnám. Na učitelské povolání musí být klid a neustálé, mnohdy nesmyslné změny, ho nepřinášejí. O co škola usiluje především? Na co kladete důraz? O to, abychom si udrželi kredit. Chceme i v této proměnlivé době, aby škola dostála své pověsti, abychom vychovávali dobré sportovce, slušné a vzdělané lidi. Důraz nejde ale klást na jednu věc, ale na další důležité a pozitivní aspekty ve smyslu výsledků a vzdělávání. Mohl byste popsat současnou úroveň školy? Mám pocit, že úroveň školy je dobrá. Je to ale cesta a když se nám něco podaří, radujeme se. Chceme, aby se to udrželo. Jaká je úspěšnost vašich žáků při přijímání na střední školy? Studijní výsledky máme velmi dobré. Většina žáků se dostává na místa, kam se přihlásili a poptávka bývá zpravidla uspokojena.  Žáci se účastní soutěží. S jakými výsledky? Ve sportu jsme výborní v běžeckém lyžování. To je aktivita, která nabízí uplatnění běžcům, lyžařům, cyklistům… Několikrát jsme absolvovali republikové finále v přespolním běhu a také v atletických disciplínách jsme vynikající. Ve vědomostních soutěžích máme velké úspěchy v přírodopisných či matematických disciplínách. Dlouhodobými úspěchy se můžeme pochlubit na poli mezinárodních projektů, jakým byl například žákovský projekt manželů Fischerových, který zvítězil v obrovské konkurenci 700 nominovaných projektů z celé Evropy. Stojí za to zmínit i cizí jazyky, jsme pořadateli olympiád a naše děti se umísťují i v republikových finále. Děti tady mají velké spektrum nabídek a záleží na nich, co si vyberou a na co mají schopnosti. Mají děti školu rády? Myslím si, že se děti ve škole cítí spokojeně a váží si prostředí, ve kterém se pohybují. Samozřejmě budou výjimky, ale obecně mají školu rády. Kam směřuje Základní škola Komenského v Trutnově? Chtěl bych, aby byla škola místem pospolitosti, kdy si všichni uvědomují, kam směřují, povzbuzovala ty, co jsou šikovní a podporovala ty, kteří podporu potřebují. Je to velké mraveniště, kde se cítí všichni dobře a potřebně. Mým cílem je vytvářet podmínky, aby to děti a učitele ve škole bavilo. Hynek Šnajdar hynek@trutnovinky.cz Foto: Miloš Šálek

Trutnovinky na našem serveru

Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek

Nahoru

Kalendář akcí

« 2019 »
« červenec »
  Po Út St Čt So Ne
27 1 NABÍDKA... (Akce třetích stran)
1. 07. 2019, 00:00 - 31. 07. 2019, 00:00
Benefiční... (Akce třetích stran)
1. 07. 2019, 18:00 - 7. 07. 2019, 18:00
Svatojánská... (Akce třetích stran)
1. 07. 2019, 18:00 - 1. 07. 2019, 23:59
2 3 OBSCENE EXTREME (Akce třetích stran)
3. 07. 2019, 00:00 - 7. 07. 2019, 00:00
DÍLNIČKY PRO DĚTI (Akce třetích stran)
3. 07. 2019, 00:00 - 31. 08. 2019, 00:00
TRUTNOVSKÉ... (Akce třetích stran)
3. 07. 2019, 00:00 - 30. 08. 2019, 00:00
4 5 6 7
28 8 08. 07. 2019 (Akce)
8. 07. 2019, 07:44 - 8. 07. 2019, 23:59
9 09. 07. 2019 (Akce)
9. 07. 2019, 07:45 - 9. 07. 2019, 23:59
10 10. 07. 2019 (Akce)
10. 07. 2019, 09:21 - 10. 07. 2019, 23:59
11 12 13 ČESKO ZPÍVÁ JINAK... (Akce třetích stran)
13. 07. 2019, 00:00 - 13. 07. 2019, 00:00
14 TRUTNOVSKÝ... (Akce třetích stran)
14. 07. 2019, 00:00 - 28. 07. 2019, 00:00
29 15 16 17 18 19 20 DEN KRKONOŠSKÝCH... (Akce třetích stran)
20. 07. 2019, 00:00 - 20. 07. 2019, 23:59
21
30 22 23 24 IRENA FRIESS... (Akce třetích stran)
24. 07. 2019, 00:00 - 27. 08. 2019, 00:00
25 26 27 28
31 29 30 31        

banner-v1.giffacebook.jpginstagram.jpg

Počasí Trutnov
 

banner-app-f.jpg