Není to práce pro každého, vypravuje o životě kamioňáka Petr Dřímal

Petře, jak dlouho jezdíš s kamionem? Čistě jen s kamionem posledních šest let, ale jinak jezdím celý život. (smích) Už od mala jsem jezdil ke strejdovi, který měl autodopravu, takže tam jsem poprvé čuchnul k velkým tahačům. Pomáhal jsem mu je opravovat. A jak v tom člověk tak nějak vyrůstá, tak mě to k tomu ježdění prostě dotlačilo. Když mi bylo asi patnáct, tak jsme dělali na stavbách a strejda mě, kde to šlo, začal pouštět za Tatru, abych si to osahal. Začalo mě to bavit, vůbec v terénu jsem to měl rád, dalo se tam pěkně vyřádit. A později jsem začal vozit zboží. Co na to říkali doma? Myslím, že s tím počítali a byli rádi, že nejsem žádný povaleč. Třeba videohry mi nic neříkaly, radši jdu a něco dělám. Doma viděli, že jezdím a že k tomu mám nějaký vztah. Takže jsem hned po škole začal jezdit u strejdy. Tři roky. Nejdřív v Čechách, pak na Slovensko, do Polsko, občas do Maďarska, takové to příhraničí. Když mi pak bylo dvacet jedna, přešel jsem na dodávku tady v Trutnově k Beranovi, kde jsem také poprvé sedl za velký kamion a začal jezdit dálkové trasy. Papíry jsem si udělal přes pracovní úřad. Jak sis osvojoval řízení kamionu? Postupně. Já jsem rád, že jsem šel od malého auta až k velkému. Dnes si uděláš řidičák a hned ti dají kamion. Nikoho nezajímá, jestli máš nějakou praxi. Posadí tě do auta a jdeš jezdit. Já jsem to takhle neměl. Pro mě bylo i ideální, že jsem nejdříve jezdil Čechy, takže člověk byl rádoby každý den doma, a kdyby se něco stalo, tak se bez problémů domluví. Pak už mi to ale nestačilo a chtěl jsem víc. Chtěl jsem lepší auto a podívat se do světa. To jsem ale ještě nevěděl, co to obnáší. Dnes bych se možná líp učil. (smích) Ale ne, tahle práce mě pořád baví. Vzpomínáš si na svou první delší cestu? Byla to moje první jízda, co jsem nastoupil k Beranovi na dodávku a hned mě poslali do Rumunska. Jak to člověk neznal, nebylo to zase tak snadné. Třeba vykládku si stále živě pamatuji, jak jsem tam jezdil po městě snad hodinu a nemohl jsem to najít, protože jsem měl adresu jen na hlavní cestu, ale firma sídlila asi o půl kilometru dál a ještě mezi paneláky. Ptal jsem se na benzínkách a nikdo mi pořádně neporadil. Po hodině jsem to vzdal a začal jezdit mezi těmi uličkami. A to jsem pak dělal vždycky, když jsem nemohl něco najít. Co využití navigace jako pomocníka? Víš co, ta dodávka je něco jako osobák, všude se s ní otočíš, nikde nemáš žádný problém, tak to bylo v pohodě. Když jsem pak ale vlezl do kamionu a neměl navigaci pro kamiony, člověk si to musel stále hlídat - výšky mostů, váhy a další věci. Tak to fungovalo dříve, ale v dnešní době už to musí být určitě jiné, ne? Ano, dnes jsou už navigace zabudované v kamionech a ty přesně víš, kam můžeš a nemůžeš. Ty mapy mají dobře propracované. Ještě se mi nestalo, že by mě navigace zavedla někam, kde bych neměl co dělat. Kolikrát někam jedu a řeknu si, že tady si to zkrátím. Vypadá to, že se tam dá projet, ale navigace mě táhne okolo, protože je tam zákaz. Jinak dnes, když mě pošlou třeba do Holandska, tak tu hlavní trasu znáš. Industriálky se většinou staví už mimo zastavěné území, takže navigace tě dovede prakticky až k firmě. A když se náhodou objeví nějaký program, tak zapnu Google a vím, že dojedu vždycky. Ještě se mi nestalo, že by mi nepomohl. Kam obvykle jezdíš? Z osmdesáti procent do Francie a pak hodně do Německa a Holandska. A nejdál ses při své práci podíval kam? Řecko, Švédsko, kousek jsem byl i v Norsku, Anglie, Portugalsko... Z Čech na každou stranu. Evropu už mám proježděnou. Zážitkem pro mě byla třeba cesta do Kosova, ačkoliv tedy ne moc v dobrým. Když jsem to tam viděl, docela jsem se bál. Tam, kdyby mě někdo přepadl, tak už se o mně nikdo nikdy nedozví. Míváš na cestách strach? Už ne. Nestalo se mi, že by mě někdo přepadl, i když jednou mi ukradli náklad z kamionu. Kde? V Anglii loni na podzim, někde pod Birminghamem. V noci, kdy jsem spal, tak mi rozřezali plachtu a vybrali zboží. Jak jsi na to ráno reagoval, když jsi to zjistil? Byl jsem docela v šoku. Hlavně jsem měl v plachtě velkou škubu. Nevěděl jsem, co mám dělat. Abych ti to ještě vysvětlil, v Anglii fungují placená parkoviště. Když je nechceš platit, tak musíš stát někde na vedlejší cestě, kde jsou jen takové výřezy. Tam ale slyšíš každé auto, které kolem tebe projede a hýbe to s tebou. Proto si radši zaplatíš. Já jsem stál na tom placeným, tak jsem to šel říct lidem, co vybírají peníze. Ale oni, že je to nezajímá, tak jsem šel na benzínku a tam zavolali policajty. Ti ale ani nepřijeli, že se to prý stává běžně. Vyřídilo se to nějak po telefonu, zapsali to do počítače a já jel domů. Teď se to řeší s pojišťovnou, protože zboží je samozřejmě proti takovýmto věcem pojištěné. Ty jsi také pojištěný, když se něco stane s nákladem? Jsem, ale za tohle jsem nebyl odpovědný. Mě by se to týkalo, kdybych měl třeba nehodu a zboží se poničili tímto způsobem. Co vozíš za zboží? Jelikož jezdím pro Rodos a ten má smlouvu s Jutou ve Dvoře, tak skoro z 98 procent vyvážíme jutu. Jako zpátečky se pak zase bere pro Jutu zboží, ze kterého něco vyrábí. Anebo vozíme granulát, vápno, železo, občas se jezdí pro automobilku, někdy dostaneme palety a vezeme je do velkého skladu Lidlu. Je toho hodně, co se dá vozit. Jakou máš pracovní dobu? Jezdí se od pondělí do pátku. Docela často se však stává, že vyjedu v pondělí nad ránem a ve čtvrtek už jsem zpět na firmě. Jedu domů, vyspím se, ráno naložím nový náklad a vyrážím už o víkendu znovu na cestu. To se taky děje, když jedeš někam dál, že vyrážíš přes víkend, ale většinou jsi ve čtvrtek už zase nazpátek doma. Není to tak, že bych byl tři týdny pryč. Tak se jezdilo dřív, ale to já znám právě jen z vyprávění. Že se třeba dva dny stálo na hranicích a čekalo na papíry. Jak vycházejí české silnice se srovnáním s ostatními? Řekl bych, že my jsme na tom docela bídně. Třeba Slováci mají lepší dálnice, ale když zase sjedeš na jedničkové a dvojkové silnice, tak ty mají šílené. To máš pocit, že jedeš po poli. Nejlepší cesty jsem zažil ve Francii a Španělsku. Mají to řešené tak, že mají tříproudovou dálnici, která je placená, a vedle toho je dvouproudová jedničková silnice, která placená není. Jsou to tak velká země, že mi tam přijde, že je tam hrozně malý provoz. Třeba obchvaty měst, to je u nás úplná katastrofa, přejet Prahu je něco hrozného. V Lyonu, i když se zasekneš, tak to není nic hrozného. Nejhorší silnice byly asi v Rumunsku a Bulharsku. Klepou ti na okno prostitutky? Ještě se mi to nestalo. Co kontroly na silnicích? Občas se stane, že tě policajti zastaví. Jdou hodně po rychlosti. Správně totiž můžeš jet jen osmdesát. Jezdí se ale devadesát, což oni jakž takž tolerují. Když ovšem chtějí, tak tě na tom samozřejmě udělají. A pak, když to pouštíš z kopců a máš tam sto, sto deset, za což pak dostaneš třeba pokutu 500 euro. To už se mi taky stalo. Jezdíš rychle? Ani moc ne. Snažím se hlídat. Člověka to vycvičí, když musí zaplatit dvanáct tisíc pokutu za to, že to pustí z kopce a ve finále si vůbec nepomůže, protože bude doma o minutu dřív. To se ti nevyplatí. Není na řidiče tlak ze strany autodopravců ke svižnému plnění zakázek? V dnešní době, jak je málo řidičů, tak už to není tak, že by se po tobě vozili a nemohl by sis dovolit zastavit, udělat si jídlo a dát si hodinu pauzu. A vůbec u nás na firmě. Já třeba dostanu práci na celý týden a nikdo se o mě nestará. Neříkají mi, musíš jet tudy nebo tudy, mám to takový volnější. Co si pamatuju dřív, když jsem si šel někdy lehnout, hned už otravovali z dispečinku, že takhle to nejde, že jsou tam vykládací okna. Kolikrát vyhrožovali i výpovědí. Tak to teď asi nehrozí, protože řidičů je nedostatek. Proč myslíš, že tomu tak je? Starší chlapi odcházejí do důchodu a mladí to nechtějí dělat. Když jsem byl u předchozí firmy, tak jim bývalý šéf zaplatil řidičáky, aby mohli jezdit. Jezdili ale jen rok a vykašlali si na to. Že chtějí být doma. Je pravda, že život kamioňáka není pro každého. O to víc si vás dnes firmy hýčkají? V dnešní době už je to lepší. Dostaneš nové auto, máš individuální přístup, dohodneš se na nějakých podmínkách. Někdo striktně řekne, že chce být víkendy doma, tak je doma. Někdo chce zase víc peněz, tak dobře, dostane víc peněz, ale bude jezdit i o víkendu. Myslím, že firmy se teď snaží hodně vyjít vstříc řidičům, aby o ně nepřišly. Je o nás tahanice. Když přesedneš z kamionu do osobáku, jaký je to pro tebe rozdíl? S osobákem si člověk hraje, kdežto ke kamionu musíš mít úctu, když to řeknu takhle. Není to sranda, zvlášť v zimě. Když ti to sklouzne, tak už s tím nic neuděláš a jedeš jako na saních. Musíš umět předvídat. Nemůžeš jet tak, že brzdíš na poslední chvíli. Když třeba vezu železo, tak musím dávat bacha, aby se náklad nehnul, když nečekaně zabrzdím. Jezdím opatrně, abych viděl, co se děje přede i za mnou. Můžeš o sobě říct, že jsi dobrý řidič? Já bych si to asi netroufl říct, protože člověk se učí celý život. Hlavně jde ale o to, že k tomu musíš mít vztah. Tím, že jsem začínal od píky, tak začátky pro mě byly taky hrozný. Neuměl jsem třeba nacouvat na rampu. Když mi ale něco nešlo, tak jsem si chtěl dokázat, že to zvládnu a musím se to naučit, jako se to naučili ostatní. A díky tomu jsem u toho řízení asi zůstal. Kde jsou nejpřísnější policisté? V Německu. Zastavili mě akorát oni. Španělé, Portugalci, ani Švédové nic. Jednou jsem platil pokutu v Rumunsku. Předjížděl jsem na dvě plné čáry, měl jsem to za 50 euro. Rumunsko v té době, kdy jsem tam byl, byla tak úplatná země, že pokud bych udělal jakýkoliv přestupek, tak věřím tomu, že bych o papíry nepřišel, kdybych měl peníze. Už jsem tam dlouho nebyl, nevím, jak to tam je teď. Vzpomínám ještě, jak jsem jednou přejížděl z Rumunska do Maďarska, tak rumunští celníci byli naučení, že jsi jim vždycky něco dal. Buď peníze, chlast, cigára. Já jsem měl všechno v pohodě, tak po mně nemohli nic chtít. A začal vysírat, nakonec si vzal PET lahev s vodou. To byl fakt úplatek! Prostě si něco musel vzít. Potkal tě někdy mikrospánek? No, kolikrát. Kolikrát si ani nevybavuji cestu přes Německo, když jsem jel v noci a najednou jsem byl na našich hranicích. Dvakrát jsem usnul, z toho jednou jsem se vyboural. Jeli jsme s dodávkami do Anglie, tři za sebou. Já jsem jel poslední a klimbnul jsem a napral jsem to do toho před sebou. Měl jsem rozbitý předek, kapotu, tekl mi chladič, takže jsem to nějak opravil, abych s tím dojel domů. A další nehody jsi měl? Měl jsem nehodu, ale ne z mé viny. Z mé viny se mi s kamionem nic nestalo v práci. Jak se chovají na silnici ostatní řidiči ke kamioňákům? Řekl bych, že lidé v osobácích mají před kamionem respekt. Nedělají naschvály, že by ti to vyloženě zadupli před tebou. I když jsou, kde to je vidět, ale mně se to nestal. Na druhou stranu řidiči kamionu nemají zrovna dobrou pověst? Ale to si myslím, že je jen kvůli tomu, že když kamioňák něco udělá, tak je kolem toho strašné haló. Jsme v hledáčku. Kolik nehod se stane denně s osobákem a nikdo to neřeší. Nevíš, co ten řidič dělá. Přijde mi to jako diskriminace, že se po kamioňácích úplně zbytečně vozí. Ale to není jen tohle. To je hrozná buzerace, co po tobě chtějí. Ty přestávky… Myslíš, ze strany policie? Ano, prostě vidí kamion a vždycky tě na něčem udělají. A ty přestávky, jak můžeš jet 4,5 hodiny a pak musíš udělat 45 minut přestávku. Celkově denně můžeš jet 9 hodin a apk musíš dělat bezpečnostní přestávku 11 hodin. Třeba v Německu po páté hodině odpoledne někde zastavit na parkovišti, to je šílenost. Kolikrát nemůžeš zastavit ani ve dvě, ve tři. A pak to přejedeš a jedeš dál. Kolikrát se stane, že to o hodinu přejedu, že prostě není kde zastavit. Když to pak uvidí policajt, tak se mu rozzáří oči. Porušil jste zákon. Ale když nemám kde zaparkovat nebo zastavit? Tohle mi přijde jako hrozná blbost. Nevím, proč bych měl dodržovat takovéto přestávky. Já snad nejlépe musím vědět, jestli jsem unavený nebo ne. Proč dodávkář může jezdit dva dny v kuse a nikoho to nezajímá. Ty, když pojedeš na dovolenou do Chorvatska, tak taky nepojedeš čtyři hodiny, pak si půjdeš lehnout, a zase pojedeš čtyři hodiny. Prostě pojedeš, jak se budeš cítit. Takhle by to mělo fungovat i mezi kamiony? Neříkám, že když pak udělá někdo nějaký průser, tak dobrý, ať mu seberou papíry. Bude to na tobě, jestli chceš něco porušit. Uděláš chybu, usneš za volantem, sebrat papíry a už za to nesedneš. To mi třeba na té práci vadí. A to parkování, že nemáš kde zaparkovat. To jsou pak nervy. Člověk se u toho vzteká. To není sranda jen tak někde zastavit, místa na to nejsou, tady v Čechách vůbec. To je hrozný. V Německu sice mají parkoviště, ale ta bývají stále plná. A co tě baví na řízení kamionu? Ta svoboda. Nedovedu si představit, že bych měl dělat někde ve fabrice u pásu, aby se tam po mně někdo vozil. Na to bych neměl nervy, aby mě někdo poučoval a říkal mi, kdy mám a nemám odejít a diktoval, co mám dělat. Tady si můžu naplánovat, jak chci. Musím tam dojet, ale nikdo mi neřekne, jestli tam mám být ráno v sedm nebo deset odpoledne. I když takhle to funguje jen u několika firem. Chceš u svého povolání ještě nějakou dobu setrvat nebo se hodláš časem posunout jinam? Ještě chci zůstat. A kdybych přeci jen uvažoval o změně, stejně bych zůstal u dopravy s tím, že bych ale chtěl dělat sám na sebe. Už to dělám nějaký pátek a rozumím tomu. Nemohl bych jít třeba do Siemensu, protože nevím, co tam dělají. Nerozuměl bych tomu. Když něco dělám, chci tomu rozumět. Michal Bogáň michal@trutnovinky.cz foto: Miloš Šálek

Trutnovinky na našem serveru

Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek

Nahoru

Kalendář akcí

« 2019 »
« září »
  Po Út St Čt So Ne
35             1 TRUTNOVSKÝ JARMARK (Akce třetích stran)
1. 09. 2019, 00:00 - 1. 09. 2019, 00:00
Nabídka... (Akce třetích stran)
1. 09. 2019, 00:00 - 30. 09. 2019, 00:00
36 2 ROZHÝBEJME TRUTNOV (Akce třetích stran)
2. 09. 2019, 15:00 - 2. 09. 2019, 17:00
3 POVÍDÁLCI (Akce třetích stran)
3. 09. 2019, 09:00 - 3. 09. 2019, 23:59
LISTOVÁNÍ V... (Akce třetích stran)
3. 09. 2019, 20:30 - 3. 09. 2019, 23:59
4 MILAN KNÍŽÁK: 30... (Akce třetích stran)
4. 09. 2019, 00:00 - 8. 10. 2019, 00:00
5 6 EVA KEŠNEROVÁ:... (Akce třetích stran)
6. 09. 2019, 00:00 - 31. 10. 2019, 00:00
OTEVŘENÍ... (Akce třetích stran)
6. 09. 2019, 14:00 - 6. 09. 2019, 18:00
7 6. ROČNÍK... (Akce třetích stran)
7. 09. 2019, 00:00 - 7. 09. 2019, 23:59
DEN OTEVŘENÝCH... (Akce třetích stran)
7. 09. 2019, 09:30 - 7. 09. 2019, 18:00
8
37 9 10 KONFERENCE... (Akce třetích stran)
10. 09. 2019, 08:30 - 11. 09. 2019, 15:00
Konference... (Akce třetích stran)
10. 09. 2019, 09:30 - 11. 09. 2019, 17:00
11 12 VIKTOR FREŠO:... (Akce třetích stran)
12. 09. 2019, 00:00 - 19. 10. 2019, 00:00
13 DED V DOMĚ POD... (Akce třetích stran)
13. 09. 2019, 00:00 - 14. 09. 2019, 00:00
14 15 1. ROČNÍK... (Akce třetích stran)
15. 09. 2019, 08:50 - 15. 09. 2019, 23:59
38 16 KNÍŽKY PRO NEJMENŠÍ (Akce třetích stran)
16. 09. 2019, 09:00 - 16. 09. 2019, 11:00
LISTOVÁNÍ V... (Akce třetích stran)
16. 09. 2019, 19:00 - 16. 09. 2019, 23:59
17 NEJVĚTŠÍ PŘÁNÍ (Akce třetích stran)
17. 09. 2019, 00:00 - 17. 09. 2019, 00:00
DARUJ KREV (Akce třetích stran)
17. 09. 2019, 06:30 - 17. 09. 2019, 11:00
18 BEJVÁVALO DOBŘE (Akce třetích stran)
18. 09. 2019, 10:00 - 18. 09. 2019, 23:59
GREEN LIFE:... (Akce třetích stran)
18. 09. 2019, 18:30 - 18. 09. 2019, 23:59
19 DRÁČEK (Akce třetích stran)
19. 09. 2019, 16:00 - 19. 09. 2019, 23:59
20 KURZ TOČENÍ NA... (Akce třetích stran)
20. 09. 2019, 16:00 - 20. 09. 2019, 23:59
VÝSTAVA OBRAZŮ A... (Akce třetích stran)
20. 09. 2019, 17:00 - 28. 10. 2019, 17:00
21 TKANÍ NA... (Akce třetích stran)
21. 09. 2019, 09:30 - 21. 09. 2019, 23:59
DEN OTEVŘENÝCH... (Akce třetích stran)
21. 09. 2019, 13:00 - 21. 09. 2019, 18:00
SETKÁNÍ (Akce třetích stran)
21. 09. 2019, 18:00 - 21. 09. 2019, 23:59
22
39 23 RELATIVITA (Akce třetích stran)
23. 09. 2019, 00:00 - 23. 09. 2019, 00:00
AKADEMIE TŘETÍHO... (Akce třetích stran)
23. 09. 2019, 00:00 - 23. 09. 2019, 00:00
24 POZVÁNKA NA VÝSTAVU (Akce třetích stran)
24. 09. 2019, 00:00 - 6. 10. 2019, 00:00
PATAGONIE (Akce třetích stran)
24. 09. 2019, 17:00 - 24. 09. 2019, 23:59
25 26 27 28 29 MISS DIETRICH LITUJE (Akce třetích stran)
29. 09. 2019, 00:00 - 29. 09. 2019, 00:00
DRAKIÁDA (Akce třetích stran)
29. 09. 2019, 14:00 - 29. 09. 2019, 15:00
40 30 LADISLAV ZIBURA:... (Akce třetích stran)
30. 09. 2019, 00:00 - 30. 09. 2019, 00:00
           

banner-v1.giffacebook.jpginstagram.jpg

Počasí Trutnov
 

banner-app-f.jpg