Řízení autobusu mě moc baví a užívám si ho, říká jeho šoférka Jitka Vymlátilová

Cestující se dnes sice občas potká s řidičkou autobusu, ale stále je to spíše výjimka. Co vás přivedlo za jeho volant? Asi to bude předchozí působiště v Continentalu v Adršpachu. Nezáživná práce na pásové lince, a ještě k tomu na směny, byla už pro mě na konci nesnesitelná. Pracovala jsem tam čtrnáct let. Přemýšlela jsem, co budu dělat dál. Baví mě jezdit v autě, což mě přivedlo k myšlence, že bych zkusila řídit autobus. Jak jsem si řekla, tak jsem udělala. Kdy to bylo? Před třemi lety. Vzpomínáte si na ten moment, kdy jste se přišla do dopravní firmy ucházet o místo řidičky autobusu? Měla jsem to trochu jednodušší, protože můj manžel tam pracoval jako řidič a domluvil mi to. Přišla jsem tam na pohovor a proběhl v pořádku. Co jste ale musela udělat, abyste mohla řídit autobus? Jak dlouho trvá příprava, než můžete vyrazit do ulic? V první řadě jsem si musela na své náklady absolvovat zkoušky a získat řidičské oprávnění na autobus. Firma mi hradila profesní průkaz. Protože jsem to dělala při předchozím zaměstnání, trvalo mi to tři měsíce. Potom jsem ještě prošla vstupní zdravotní prohlídkou a psychotesty. Zrazoval vás někdo od vašeho rozhodnutí? Když jsem v předchozím zaměstnání řekla, že chci dělat řidičku autobusu, tak se mi smáli a nevěřili tomu. Fandily mně spíše holky, zatímco muži mi moc nevěřili a byli skeptičtí. Jak se na vaše rozhodnutí dívali přátelé? Občas se ptali, jestli jsem se nebláznila. Proč bych se měla zbláznit, odpovídala jsem jim. Je to asi pořád stále nezvyk, když se ženská rozhodne řídit autobus. Můžete se podělit o svůj pocit, když jste poprvé vyjela s autobusem plným cestujícím do trutnovského provozu? Zaučovali jsme se v provozu a byl to hrozný pocit. Vzpomínám si, jak jsem pod dohledem kolegy jela opatrně a pomalu. A když jste jela poprvé sama? Napsali mi víkendovou službu, že prý nebude takový provoz a moc lidí nepojede. Měla jsem obrovskou trému, hlavně kvůli pocitu zodpovědnosti. Člověk se to ale musí nějak naučit, nedá se nic dělat. Postupem času jsem si zvykla. Na kterou to bylo linku? Jela jsem linkou číslo čtyři ze sídliště Zelená louka až do Lhoty. Je poměrně dlouhá, celá jízda trvá tři čtvrtě hodiny. Už máte něco odjeto, jak to vnímáte nyní? Už to moc neřeším, jezdím tak nějak automaticky. Hlavně mě to ale baví. S tou předchozí prací se to nedá srovnat, tady jsem svým pánem. Samozřejmě je to velká zodpovědnost. Je v této profesi bezpodmínečně nutná dlouhá praxe nebo rozhoduje i talent? Asi obojí. Praxe je hodně důležitá, ale talent tam hraje také velkou roli. Vidíte nějaký rozdíl v řízení autobusu, když za volantem sedí žena nebo muž? Určitě. Žena má větší cit a jezdí opatrněji než muž. Chlapi jsou takoví razantnější a málo trpěliví. Jak se tváří cestující, když vidí za volantem ženu? Jaké jsou jejich reakce? Teď už je to v pohodě, ale ze začátku, když po Trutnově jezdilo jen pár řidiček autobusu, se cestující mnohdy divili. Ježíšmarjá, ženská za volantem, nebo něco podobného v tom smyslu, jsem tehdy slýchávala. Pak si ale zvykli a berou nás normálně. Už máme i kladné reakce. Občas zazní: Vy jezdíte líp než chlapi.   S jakým typem vozu jezdíte? Jezdím elektrobusem Škoda Solaris. Řadíte sama nebo jde o automat? Je to automat. Mimo práci jezdíte autem, kde je klasické řazení. Je to velký rozdíl? Rozdíl to je a je třeba si zvyknout. Autobus vlastně jede sám, šlape se jen na plyn a brzdu. Je určitě dobré si vyzkoušet oboje, autobus s manuálním řazením i automat. Jste se svým vozem spokojená? Nemá chybu a jezdí se s ním dobře. Jak probíhá váš pracovní den? Když jdu na ranní, vstávám ve tři čtvrtě na dvě a ve tři jedu do práce. Když dorazím, odpojím autobus od nabíječky, vypíši nebo zkontroluji potřebné papíry, obejdu autobus, jestli je v pořádku. Než vyjedu, dám si kafe a vyrazím na cestu.   Na kterých linkách jezdíte? Střídáme je. Jezdím do Voletin, do Volanova, na Dolce, do Poříčí, v podstatě po celém městě. Je lepší, když se linky střídají, není to stereotyp, jako u kloubového autobusu, který jezdí po stále stejné trase. Nosíte stejnokroj? Jak se v něm cítíte? V Osnadu jsme ho měli, teď v Arrivě zatím ne. Neměla jsem s tím problém. V kalhotách a košili s kravatou jsem se cítila dobře. Akorát neumím uvázat uzel. Uměl to jen děda, který už bohužel nežije. Uzel jsem si tedy na kravatě, kterou jenom přetáhnu přes hlavu, nechala. Je náročně jezdit v autobusu v trutnovském silničním provozu? Dost náročné. Záleží na denní době, nejhorší je to samozřejmě v odpolední špičce. Ostatní řidiči v provozu jsou navíc mnohdy neohleduplní. Nerespektují například vyjetí autobusu ze zastávek, i když dáváme blinkr, že vyjíždíme. Řidiči také často parkují přímo na autobusových zastávkách a jdou pryč. Mám pak problém tam zajet, abych nabrala cestující. To se děje hlavně v Gorkého ulici naproti obchodu. Jezdit v Trutnově fakt není jednoduché, především v Náchodské ulici a Na Struze. Je třeba dávat stále pozor a být ve střehu. Existují ve městě místa, ze kterých máte obavy? Takové problémové místo je určitě náměstí Horníků, tam jsem se už zasekla a musela volat městskou policii. Často tam stojí auta, kde nemají a blokují dopravu. Řidiči si neuvědomují, že autobus má dvanáct metrů a musí tím místem projet. Podobné to bývá i v České čtvrti nebo na Lípovém náměstí v Poříčí. To jsou místa, které řidiči autobusů nemají rádi. Co by se podle vás mělo na trutnovských silnicích změnit? Tam, kde je pro autobus obtížné projíždět, by měly být umístěny značky, aby tam řidiči v určitou hodinu neparkovali. Mělo by dojít k úpravám. Zvláště špatné je to u kostela v Poříčí. Jaká rizika vaše práce přináší? V první řadě je to obrovská odpovědnost za lidi, které vezu. Řidič to musí brát na vědomí, ale nesmí to pořád nosit v hlavě. Na vlastní kůži jsem zažila jednu nepříjemnost. Musela jsem prudce zabrzdit a v autobusu spadla paní. Myslím, že utrpěla slabý otřes mozku a měla otevřenou ránu na noze. Vypadalo to hrozivě. Zavolala jsem záchranku a policii. Pak už se ale nikdo neozval, tak to snad dopadlo dobře. Musela jsem pak tu linku dokončit, i když mně nebylo nejlépe. Jela jsem pomalu a lidi na zastávkách se zlobili, že jedu pozdě. Byla to hrozná zkušenost.   Musela jste někdy řešit problémy s cestujícími? Jak v konfliktních případech řidič postupuje? O víkendu po osmnácté hodině se nastupuje do autobusu předními dveřmi. Nastanou situace, kdy se někteří lidé snaží dostat dovnitř zadními dveřmi, protože nechtějí platit. Zvednu se od volantu a jdu za tímto cestujícím, aby předložil nějaký doklad. Většinou žádný nemá a odmítá zaplatit jízdné, tak ho vykážu z autobusu. Zatím, i když nadávají, jsem s nimi neměla žádný větší problém až na jeden případ. Tehdy nechtěli vystoupit, tak jsem přivolala městskou policii. Řidič musí v podobných situacích zachovat chladnou hlavu.  Jaký je rozdíl mezi řízením auta a autobusu? Velký. Když sednu do autobusu, cítím větší zodpovědnost. Více se soustředím. Všimla jsem si, že když skončí směna, všechno ze mě spadne a sednu do svého auta, je ta pozornost menší. Nejsem tak ostražitá. Asi to není dobře, ale je to tak. Co je na řízení autobusu nejhezčí? Asi, že řídím něco tak velkého jako je autobus, a že to zvládám. Je to tedy pro vás potěšení, ne jenom práce? Ano, tak nějak to je. Moc mě to baví, užívám si to, i když jsou dny, kdy to člověk jenom odjezdí. Jak vidíte vaši budoucnost za volantem? Když to půjde a budu zdravá, budu jezdit co nejdéle. Chtěla byste něco vzkázat ostatním účastníkům silničního provozu včetně chodců? Chodcům, aby se, než vstoupí do vozovky, rozhlédli a neskákali na přechodech bezmyšlenkovitě pod autobusy. To se stává dost často. Řidičům zase, aby byli vůči nám ohleduplnější a více předvídali. JITKA VYMLÁTILOVÁ narozena 29. května 1978 v Hradci Králové absolvovala zemědělskou školu pracovala v Texlenu v Poříčí a v Continentalu v Adršpachu třetím rokem je řidičkou autobusu je rozvedená, má dva syny a dceru žije v Trutnově  Hynek Šnajdar hynek@trutnovinky.cz Foto: Miloš Šálek  

Trutnovinky na našem serveru

Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek

Nahoru

Kalendář akcí

« 2019 »
« červenec »
  Po Út St Čt So Ne
27 1 NABÍDKA... (Akce třetích stran)
1. 07. 2019, 00:00 - 31. 07. 2019, 00:00
Benefiční... (Akce třetích stran)
1. 07. 2019, 18:00 - 7. 07. 2019, 18:00
Svatojánská... (Akce třetích stran)
1. 07. 2019, 18:00 - 1. 07. 2019, 23:59
2 3 OBSCENE EXTREME (Akce třetích stran)
3. 07. 2019, 00:00 - 7. 07. 2019, 00:00
DÍLNIČKY PRO DĚTI (Akce třetích stran)
3. 07. 2019, 00:00 - 31. 08. 2019, 00:00
TRUTNOVSKÉ... (Akce třetích stran)
3. 07. 2019, 00:00 - 30. 08. 2019, 00:00
4 5 6 7
28 8 08. 07. 2019 (Akce)
8. 07. 2019, 07:44 - 8. 07. 2019, 23:59
9 09. 07. 2019 (Akce)
9. 07. 2019, 07:45 - 9. 07. 2019, 23:59
10 10. 07. 2019 (Akce)
10. 07. 2019, 09:21 - 10. 07. 2019, 23:59
11 12 13 ČESKO ZPÍVÁ JINAK... (Akce třetích stran)
13. 07. 2019, 00:00 - 13. 07. 2019, 00:00
14 TRUTNOVSKÝ... (Akce třetích stran)
14. 07. 2019, 00:00 - 28. 07. 2019, 00:00
29 15 16 17 18 19 20 DEN KRKONOŠSKÝCH... (Akce třetích stran)
20. 07. 2019, 00:00 - 20. 07. 2019, 23:59
21
30 22 23 24 IRENA FRIESS... (Akce třetích stran)
24. 07. 2019, 00:00 - 27. 08. 2019, 00:00
25 26 27 28
31 29 30 31        

banner-v1.giffacebook.jpginstagram.jpg

Počasí Trutnov
 

banner-app-f.jpg