Židé prostě byli snadný cíl, říká farář Tomáš Molnár

To mělo své kořeny i v Trutnově, kde kdysi stála synagoga, později vypálená Němci. Právě o židovství jsme se tentokrát bavili. „Židovství je pro mě především myšlenkový směr a zásadní duchovní linie,“ prozradil. Jste sice evangelický farář, ale orientujete se také v židovské oblasti. Kde se vzal tento váš zájem? Židovství a křesťanství spolu nepochybně úzce souvisí. Už na fakultě jsme probírali Starý zákon, který tehdy učil skvělý profesor Jan Heller. Ten v nás zájem o judaismus probouzel. Výklad křesťanský a židovský se protíná. Jsou tam samozřejmě rozdíly, ale také souběhy, které jsou neoddiskutovatelné. Já osobně těch souběhů vidím více než těch rozlišností.  Pořádáte festival Devět bran, jehož 15. ročník se před nedávnem konal. Mohl byste přiblížit jeho původ? Popudem k jeho vzniku bylo dvojí poškození hrobů židovských žen a dívek na zdejším hřbitově. Samozřejmě také fakt, že v Trutnově byla synagoga jsem věděl od počátku, když jsem se sem přistěhoval. Všimnul jsem si rovněž, že v té době tady bylo jakési, řekněme neonacistické podhoubí, což je pro mě nepřijatelné. U mladých lidí vychází z neinformovanosti, je jednoduché, jednobarevné, uniformní, nestojí to žádné myšlenkové úsilí, určití lidé s k tomu rádi přidají. Chtěl jsem, aby se festivalem o tomto nebezpečí programově dávaly informace zejména školám. Potrestání viníků vandalského činu na hřbitově nestačí, je to krátkodeché. Myslím si, že za těch patnáct let, co festival pořádám, se snad mnohým podařilo tu informaci předat. U jeho zrodu tedy stál vandalský čin. Jak na vás tato cílená provokace tehdy zapůsobila? Pochopitelně jsem si dal dohromady i to, co se tady v Trutnově stalo v roce 1938. Byla vypálena synagoga, v té době to také byla vandalská akce. Možná tady nějací sa-mani byli, ale v zásadě to byl čin lumpenproletariátu. Ten ji zapálil a policie s rukama za zády tomu přihlížela. Nikdo sice nebyl zabitý ani mlácený, ale vytáhli pár dní pohřbeného člověka z hrobu a pověsili ho na kandelábr. Poškodit hrob nebo udělat toto je v podstatě totéž. Na hřbitově jsou ženy a dívky, které umřít nechtěly a umřely tady v koncentračním táboře vinou hrozných podmínek, které tam panovaly. Budovat si svoje ego na tom, že poškodím hrob, je skutečně velká lidská ubohost. Co je hlavním smyslem festivalu? Že se věci mají připomínat. Tvoříme kulturní program. Kultura souvisí se slovem kultivovat a člověka někam vede. Program by se měl dotýkat židovské kultury, která spoluutvářela Evropu. Samozřejmě chceme připomenout, co se tehdy stalo. Že si něco připomínáme, je přirozenou obranou, abychom měli určité senzory, když se ve společnosti děje něco špatného. Mnoho věcí v historii se opakuje proto, že jsme se nepoučili. Jestli jsou dnes na scéně politici, kteří bez váhání používají propagandy třetí říše, tak bychom asi měli být na pozoru. Jak řekla filosofka Hannah Arendt, co se jednou stalo, může se stát znovu. Jak tvoříte program? Snažíme se o kvalitu a sdělnost. Při festivalu zazní vážná i veselejší hudba. Ti, kdo vystupují, jsou velmi dobří hudebníci. Zval jste na festival ty, kteří přežili hrůzy koncentračních táborů. Nic nemá větší váhu než osobní svědectví. To, že někdo něco prožil, má to navíc osobní vazbu na rodinu i nejbližší a mluví o tom, je podle mého to nejcennější. Veřejnost měla možnost vidět normálního člověka, jako jsme my všichni. V době nacismu za takovými lidmi, a to jen proto, že byli židovského původu, někdo přišel a řekl jim, že nesmí mít rádio, musí jít tam a tam, a nakonec do plynu. Jaký je o festival zájem? Je to různé, podle toho, kdo účinkuje a podle programu. Letos jsme nešli pod třicet návštěvníků. Když byl poslední den festivalu a v síni Bohuslava Martinů vystoupila kapela Holinky, bylo narváno. Bylo to příjemné, velmi svižné a veselé. Potěšilo mě, že i o vyprávění autentické svědkyně šóa Michaely Vidlákové byl v Uffu velký zájem. Rozhodně festival nebyl žádný propadák a splnil svůj účel.    Jak vnímáte judaismus? Židovství je pro mě především myšlenkový směr a zásadní duchovní linie.   Také v Trutnově, které bylo před válkou převážně německým městem, žila židovská komunita. Jak tehdy Židé vycházeli s Němci? To, že někdo byl Žid, vždy znamenalo určité omezení. Ani tak nesouviselo s náboženstvím, ale spíše se vzděláním a schopnostmi. Židovství totiž vzdělání programově nese. Požadavek, že každý chlapec čte Tóru sám pochází už ze starověku. Kdežto požadavek vzdělání v Čechách je teprve od Marie Terezie. Mám pocit, že se to stále vrací. Kdo vyhlíží jako intelektuál, panuje vůči němu v určité části veřejnosti jistá averze. Vzdělaný člověk je v těchto očích nebezpečný. To nese i antisemitismus už od římské říše. Židé byli vydělená, poměrně úzká, ale nadaná a vzdělaná skupina obyvatelstva. Stali se tak lehce hromosvodem pro nějaký přetlak ve společnosti. Navíc to byla vrstva, která díky vzdělání dosáhla určitého majetku. To někdo mohl nést nelibě a Židé se tak lehce stali terčem nenávisti. Když byla navíc podněcovaná primitivním nacionalismem, o to byla větší. To se ve své době samozřejmě nevyhnulo ani Trutnovu. Němci před osmdesáti lety při tak zvané Křišťálové noc vypálili trutnovskou synagogu, což byl signál k perzekuci Židů. Do jaké míry se na této nehoráznosti účastnili místní obyvatelé? Určitě se podíleli. Byli to lidé, kteří věřili Hitlerovi. Nejsem žádný přívrženec kolektivní viny, ale je holou pravdou, že Henleinova Sudetoněmecká strana SdP měla i v Trutnově obrovský úspěch. A právě ta protižidovské nálady hojně živila. Židé prostě byli snadný cíl. Kde se v lidech bere antisemitismus, xenofobie, netolerance? Samozřejmě se jako příklad nabízí to, že v naší společnosti žijí Romové. V okamžiku, kdy se na scéně objeví politik, který tvrdí, že jsou to paraziti, tak jsme se dostali někam do hluboké nenávistné minulosti. Pro jednodušší skupinu obyvatel jsou tato tvrzení jako živá voda a jásají, že to někdo konečně pojmenoval. Co ale tento politik udělal pro to, aby tato vrstva obyvatelstva na tom byla po všech stránkách lépe? Neudělal vůbec nic.  Jaká byla ztráta pro Trutnov, když Židé byli posláni na smrt? Beru to jako ztrátu pro nás pro všechny. Je to nejen lidská, ale i kulturní a hospodářská ztráta. Zůstala po nich velká mezera. To, že to společnost jako ztrátu nepociťovala, je hrozné a zároveň je patrné, že se odcizovala a byla zmanipulovaná. Zmizela lidskost. Likvidace obyvatelstva tímto masovým způsobem, neměla předtím obdoby. Vyhlazení Židů byla genocida. Domnívám se, že i dnes se může v nějaké míře bohužel tato tragédie snadno opakovat.    Byl jste někdy v Izraeli? Ne, nebyl. Já na to nemám, mám jen farářský plat. Máte povědomí o tom, zda dnes v Trutnově žijí nějací Židé? Mám, ale spíše se k tomu vědomě nehlásí. Proč Židé neslaví Vánoce? Mají nějakou alternativu? Židé Vánoce neslaví, protože Ježíš pro ně není spasitelem jako pro křesťany. Jistou alternativou je Chanuka, ale s Vánoci nesouvisí. Má totiž starší původ z doby zápasů Židů s Řeky. Je to osmidenní svátek světel, slaví se v prosinci a každý den se zapaluje jedno z osmi světel na zvláštním chanukovém svícnu. Je to veselý svátek, děti dostávají peněžní dárky. Je to trochu podobném našim Vánocům, ale má to jiný význam. Vystupujete se skupinou Augenblick. Co to slovo znamená? Pochází z němčiny a znamená okamžik. Naše seskupení vzniklo náhle v jednom okamžiku. Dalším významem je, že to, co jsme schopni žít, je právě v tom okamžiku. To je náš život. Všechno ostatní už bylo, nebo teprve bude. Je to aktuální přítomnost, naše nekonečno. Proto je potřeba naplňovat okamžik něčím podstatným, a to je setkání s tím, kdo je nad námi. Proto chceme, aby každé vystoupení byl augenblick v tom nejlepším slova smyslu. Na co se zaměřujete v písňové tvorbě? Zpíváme hebrejské a jidiš písně i biblické texty. A co je podstatné, snažíme se posluchačům vysvětlit o čem zpíváme. Ty texty jsou velmi hluboké a promlouvají k nám lidem. Proto tady ta bible je, že souvisí s námi. Ke každé písni mám krátký výklad, co to v úžasném hebrejském jazyku znamená, kde každé písmeno je příběh. Kolik máte členů a jaké je nástrojové obsazení? Jsme čtyři a dá se říci, že jsme mezinárodní skupina profesionálních muzikantů. Bělorus Aliaxander Jasiňskij hraje na akordeon, Slovák Juraj Stieranka na housle, Rosťa Tvrdík má tureckou babičku a hraje na kontrabas. a Já, s kouzelným českým jménem Molnár, zpívám. Jsme pěkná směska.   Co byste přál sobě, vaší rodině a naší zemi do nového roku 2019? Jednou jsem byl na slavnostech v Javorníku nad Veličkou na Horňácku. Na jeviště přivedli takového stařečka a chtěli, aby něco sdělil. On se postavil k mikrofonu a tamním nářečím řekl: Já bych vám všem přál, abyste se Boha báli. To ale neznamená mít z něho strach. Je ale důležité, že to, co nevlastním, je nade mnou. Já bych nám všem do nového roku popřál hodně lidskosti.  TOMÁŠ MOLNÁR narozen 31. ledna 1961 v Praze–Bubenči je ženatý, ze dvou manželství má sedm dětí vystudoval Teologickou fakultu v Praze je evangelickým farářem pořádá festival Devět bran s kolegy má skupinu Augenblick žije v Trutnově Hynek Šnajdar hynek@trutnovinky.cz Foto: Miloš Šálek

Trutnovinky na našem serveru

Zdroj: Trutnovinky, Zobrazit celý článek

Nahoru

Kalendář akcí

« 2019 »
« březen »
  Po Út St Čt So Ne
9         1 NABÍDKA... (Akce třetích stran)
1. 03. 2019, 00:00 - 31. 03. 2019, 00:00
2 PŘEDENÍ NA... (Akce třetích stran)
2. 03. 2019, 00:00 - 3. 03. 2019, 00:00
15. ABSOLVENTSKÝ... (Akce třetích stran)
2. 03. 2019, 20:00 - 2. 03. 2019, 23:59
3
10 4 NINA URBANOVÁ,... (Akce třetích stran)
4. 03. 2019, 00:00 - 27. 04. 2019, 00:00
5 POVÍDÁLCI (Akce třetích stran)
5. 03. 2019, 09:00 - 5. 03. 2019, 23:59
6 7 PÁTRÁNÍ PO... (Akce třetích stran)
7. 03. 2019, 17:00 - 7. 03. 2019, 23:59
SPOLEČENSKÝ... (Akce třetích stran)
7. 03. 2019, 18:30 - 7. 03. 2019, 23:59
8 9 10
11 11 AKADEMIE TŘETÍHO... (Akce třetích stran)
11. 03. 2019, 00:00 - 11. 03. 2019, 00:00
FLORIDA & HAVAJ... (Akce třetích stran)
11. 03. 2019, 00:00 - 11. 03. 2019, 00:00
DOPOLEDNE S... (Akce třetích stran)
11. 03. 2019, 09:00 - 11. 03. 2019, 23:59
12 13 JIŘÍ SOPKO:... (Akce třetích stran)
13. 03. 2019, 00:00 - 16. 04. 2019, 00:00
14 DRÁTOVÁNÍ (Akce třetích stran)
14. 03. 2019, 16:00 - 14. 03. 2019, 23:59
KAREL JAROMÍR... (Akce třetích stran)
14. 03. 2019, 17:00 - 14. 03. 2019, 23:59
15 SÍŤOVÁNÍ (Akce třetích stran)
15. 03. 2019, 16:30 - 15. 03. 2019, 23:59
16 TKANÍ NA... (Akce třetích stran)
16. 03. 2019, 00:00 - 17. 03. 2019, 00:00
17 ŠIKOVNÉ RUČIČKY (Akce třetích stran)
17. 03. 2019, 00:00 - 17. 03. 2019, 00:00
12 18 19 HRABĚ 2.15: BEZ... (Akce třetích stran)
19. 03. 2019, 00:00 - 19. 03. 2019, 00:00
KAPVERDY (Akce třetích stran)
19. 03. 2019, 17:00 - 19. 03. 2019, 23:59
20 21 DRÁČEK (Akce třetích stran)
21. 03. 2019, 16:00 - 21. 03. 2019, 23:59
NOVINKY V POZNÁNÍ... (Akce třetích stran)
21. 03. 2019, 17:00 - 21. 03. 2019, 23:59
22 23 JAZZ WORLD PHOTO... (Akce třetích stran)
23. 03. 2019, 00:00 - 7. 06. 2019, 00:00
SVĚTOVÝ POHÁR FIS... (Akce třetích stran)
23. 03. 2019, 00:00 - 24. 03. 2019, 00:00
24 ŠKOLA MALÉHO STROMU (Akce třetích stran)
24. 03. 2019, 00:00 - 24. 03. 2019, 00:00
13 25 AKADEMIE TŘETÍHO... (Akce třetích stran)
25. 03. 2019, 00:00 - 25. 03. 2019, 00:00
SRÍ LANKA: OSTROV... (Akce třetích stran)
25. 03. 2019, 00:00 - 25. 03. 2019, 00:00
26 27 MINE (Akce třetích stran)
27. 03. 2019, 00:00 - 27. 03. 2019, 00:00
28 PASTRŇÁK (Akce třetích stran)
28. 03. 2019, 00:00 - 27. 04. 2019, 00:00
HÁČKOVÁNÍ (Akce třetích stran)
28. 03. 2019, 16:00 - 28. 03. 2019, 23:59
DOKONÁNO JEST... (Akce třetích stran)
28. 03. 2019, 17:00 - 28. 03. 2019, 23:59
29 NOC S ANDERSENEM (Akce třetích stran)
29. 03. 2019, 19:00 - 29. 03. 2019, 23:59
30 TRUTNOFORTE PRO... (Akce třetích stran)
30. 03. 2019, 19:00 - 30. 03. 2019, 23:59
31 MAKOVÝ MUŽÍČEK (Akce třetích stran)
31. 03. 2019, 00:00 - 31. 03. 2019, 00:00

banner-v1.giffacebook.jpginstagram.jpg

Počasí Trutnov
 

baner-dolce.jpg