Aplikace Životní situace představuje souhrn praktických návodů na řešení některých vašich problémů prostřednictvím našeho úřadu. Dozvíte se v nich jak co zařídit, kam zajít, co si vzít s sebou.
Ohlašovna rozhodne ve správním řízení o zrušení údaje o místu trvalého pobytu i v případě, kdy zaniklo-li užívací právo občana k objektu nebo vymezené části objektu, jehož adresa je v evidenci obyvatel uvedena jako místo trvalého pobytu občana a neužívá-li občan tento objekt nebo jeho vymezenou část.
Návrh (žádost) na zrušení údaje o místu trvalého pobytu může podat pouze oprávněná osoba (vlastník nemovité věci nebo nájemce nemovité věci).
Občan nemůže sám na sebe podat návrh na zrušení údaje o místu trvalého pobytu.
Zrušit údaj o místu trvalého pobytu je možné pouze na návrh (žádost) oprávněné osoby, tj. osoby starší 18 let, která není omezena ve svéprávnosti k tomuto úkonu. Současně tato osoba má oprávnění užívat objekt určený k bydlení, ubytování a individuální rekreaci nebo jeho vymezenou část (např. byt nebo obytnou místnost), anebo je provozovatelem ubytovacího zařízení, kde je občan hlášen k trvalému pobytu.
Musí být současně splněny následující podmínky:
• užívací právo občana k objektu nebo jeho vymezené části (např. bytu nebo obytné místnosti) jehož adresa je v evidenci obyvatel uvedena jako místo trvalého pobytu zaniklo
• občan tento objekt neužívá (nezdržuje se tam, nemá tam svůj osobní majetek, není vedena společná domácnost...)
• navrhovatel je povinen existenci výše uvedených podmínek prokázat
Podání návrhu na zrušení údaje o místu trvalého pobytu je jediný způsob, jak zrušit jiné osobě trvalý pobyt.
Podáním návrhu na zrušení údaje o místu trvalého pobytu musí být podáno v místě trvalého pobytu rušené osoby a to na ohlašovně.
Samotným podáním žádosti na ohlašovně je zahájeno správní řízení.
Pro zrušení údaje o místu trvalého pobytu je nutné předložit podepsaný návrh (žádost), který musí mimo jiné obsahovat:
• identifikaci navrhovatele (jméno, příjmení, datum narození a adresu žadatele)
• identifikaci osoby, pro níž se požaduje zrušení údaje o místu trvalého pobytu
• doklady osvědčující oprávněnost podání návrhu (výpis z katastru nemovitosti, nájemní smlouva, kupní smlouva atd.)
• doložení neužívání nemovitosti (nejčastěji výpovědí rušené osoby, popř. navržení svědků, předávací protokol atd.)
• doložení zániku užívacího práva (dohoda o ukončení nájemní smlouvy, vypořádání majetku po rozvodu manželů, rozsudek soudu o zrušení společného nájmu atd.)
Písemnosti musí být předloženy buďto v originálu nebo jako úředně ověřená kopie, anebo žadatel předloží správnímu orgánu při podání žádosti originál, ze kterého si správní orgán pořídí kopii.
Úkon zrušení údaje o místu trvalého pobytu je zpoplatněn. Vybírá se správní poplatek 100 Kč za každou osobu, které má být zrušení údaj o místu trvalého pobytu. Správní poplatek lze uhradit v hotovosti na MěÚ Trutnov při podání návrhu. Po dohodě s pracovníky MěÚ Trutnov, kdy bude upřesněna forma platby i bezhotovostní formou.
Lhůta pro vyřízení (rozhodnutí ve správním řízení) zrušení údaje o místu trvalého pobytu je do 30 dnů a ve zvlášť složitých případech max. do 60 dnů.
Po nabytí právní moci rozhodnutí o zrušení údaje o místu trvalého pobytu je občanovi přidělena úřední adresa ohlašovny v místě trvalého pobytu, tzv. "adresa úřadu".
Občan je povinen požádat o vydání nového občanského průkazu do 15 pracovních dnů ode dne, kdy nabylo právní moci rozhodnutí o zrušení údaje o jeho místě trvalého pobytu, neboť jeho občanský průkaz obsahuje nesprávné údaje a skončila mu platnost. V samotném občanském průkazu bude následně uveden v kolonce trvalý pobyt i údaj "adresa úřadu".
Datum poslední aktualizace: 26.1.2023
Datum konce platnosti návodu: 31.12.2023